Rendszerüzenet

Kampányeszközök II.- hol helyezhetők el és hogyan ragaszthatók fel politikai plakátok 2018-ban

2018-02-20

Előző cikkünkben áttekintettük a kampányeszközök főbb jellemzőit a választási eljárásról szóló törvény (továbbiakban: Ve.) alapján. Az alábbiakban a plakátok elhelyezésére és felragasztására vonatkozó, a 2018-as kampányidőszakban hatályos szabályozást mutatjuk be.

A plakátok elhelyezése

A plakátok elhelyezését illetően is nagyobb szabadságot kapnak a pártok, mivel a választási plakát a kampányidőszakban korlátozás nélkül bárhol elhelyezhető, a kivételeket a Ve. kifejezetten nevesíti [Ve. 144. § (3) bekezdés]. Ilyen kivétel, hogy épület falára, kerítésre plakátot elhelyezni kizárólag a tulajdonos, a bérlő, illetőleg - állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén - a vagyonkezelői jog gyakorlójának hozzájárulásával lehet [Ve. 144. § (4) bekezdés]. Ez a tilalom kifejezetten szűken állapítja meg azon tárgyak körét, ahol a plakát elhelyezéséhez hozzájárulás szükséges. Az épületnek vagy kerítésnek nem minősülő objektumokra (például villanyoszlop) a tulajdonos hozzájárulása nélkül is kiragasztható választási plakát. A villanyoszlopokkal kapcsolatban a Kúria elvi éllel rögzítette [Kúria Kvk.I.37.476/2014/3.], hogy az azokra kihelyezett választási plakátokra a közterület-használatra vonatkozó jogszabályokat nem lehet alkalmazni, így e szabályokra hivatkozva a választási plakátok eltávolítását jogszerűen nem lehet elrendelni. Mindezen túl az épületnek vagy kerítésnek nem minősülő tárgyak tulajdonosait megilleti a birtokvédelem a hozzájárulásuk nélküli plakátelhelyezéssel szemben (például nem zavarhatják a felrakás során). 

Megnyitja a szabályozás lehetőségét a Ve. az önkormányzati rendeletek irányába, amikor rögzíti, hogy műemlékvédelmi vagy környezetvédelmi okból a helyi önkormányzat (a fővárosban a fővárosi önkormányzat) rendeletben megtilthatja, hogy bizonyos középületeken vagy a közterület egyéb részein plakátot helyezzenek el [Ve. 144. § (5) bekezdés]. Ezen kívül tilos plakátot elhelyezni olyan épületen vagy épületben, amely - akár csak részben is - állami vagy önkormányzati közhatalmi jogosítványokkal rendelkező hatóság elhelyezésére szolgál. Így például a Pest Megyei Bíróság 1.Kpk.26.273/2001/2. számú végzése szerint az orvosi rendelő nem hatósági épület.

A Fővárosi Önkormányzat élt a felkínált lehetőséggel és rendelet alkotott a választási plakátok egyes középületeken és a közterület meghatározott részein történő elhelyezésének tilalmáról [4/2014. (II. 13.) Főv. Kgy. rendelet]. A rendelet értelmében a Ve-.ben foglalt tilalmakon túl tilos választási plakát elhelyezése Budapesten

  1. műemléki védettség alá helyezett középületeken és műemlékegyüttesek területén található középületeken, 
  2. fővárosi nemzeti emlékhelyen, kiemelt nemzeti emlékhelyen lévő középületen, valamint a nemzeti emlékhely, kiemelt nemzeti emlékhely közterületnek minősülő részén, 
  3. helyi védettség alá helyezett középületeken
  4. közterületnek minősülő kiemelt közcélú zöldterületeken
  5. közterületnek minősülő természetvédelmi területen és közterületen álló természeti emléken
  6. valamennyi aluljáróban
  7. valamennyi fővárosi Duna-hídon, ideértve a zászlótartókat, a lámpaoszlopokon elhelyezett kisrudas zászlótartókat és az önbeállós zászlókat, 
  8. valamennyi közterületen lévő szobron, emlékművön, élő növényzeten

Mindezen szabályokon túl kizárólag az óriásplakátok elhelyezésére szolgáló hirdető-berendezésekre, valamint a választási plakát elhelyezésére szolgáló önálló hirdetőberendezésre rendeli el a Ve. a közterület-használatról szóló jogszabályok alkalmazását is [Ve. 144. § (6) bekezdés]. 

Lehet-e a járdára vagy az úttestre plakátolni?

A választási plakát elhelyezésére kizárólag a Ve. 144. §-ának rendelkezései az irányadóak. A választási szervek e rendelkezéseknek való megfelelést vizsgálhatják, míg a Ve.-n kívüli a közúti közlekedési szabályokat, a reklámtáblák elhelyezésére vonatkozó rendeleti szabályokat nem alkalmazhatják, illetve a tulajdonosi vagy hatósági jogkörben hozott határozatokat nem vizsgálhatják, mivel a Ve. a korlátozás tekintetében zárt rendszert alkot.

A Ve. 144. § (4) bekezdése egyértelműen azt rögzíti, hogy elhelyezés gátját képezi az, ha az épület falára, kerítésre kívánnak plakátot elhelyezni, de ahhoz a tulajdonos, bérlő, vagy a vagyonkezelő nem ad hozzájárulást. A fent említett felületekbe (épület fala, kerítés) az út- és járdafelület nem tartozik bele. Így az úton és járdán elhelyezett plakátok esetén a kérelmezői hozzájárulásra nincs szükség. Természetesen az önkormányzatnak lehetősége nyílik ebben a körben a Ve. 144. § (5) bekezdése alapján szabályozásra és alkothat az út- és járdafelületen plakát elhelyezését tiltó önkormányzati rendeletet, amennyiben azonban erre nem kerül sor, a feliratok jogszerűen kerülnek kihelyezésre. Ilyen esetben továbbá teljesen lényegtelen, hogy a választási plakát ragasztással vagy adott esetben festékszóróval kerül ezekre a felületekre, mert a Ve. 144. § (1) bekezdése értelmében a plakátot hordozóanyagától függetlenül kell meghatározni. 

Hogyan ragasztható fel? 

A tisztességes kampányolás jegyében (a választás tisztaságának megóvása, valamint a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelveinek érvényesítése érdekében) tartalmazza a Ve. azt az előírást, hogy a plakátot úgy kell elhelyezni, hogy az ne fedje más jelölt vagy jelölő szervezet plakátját. Figyelni kell arra is, hogy a plakátot oly módon kell elhelyezni, hogy a kampányidőszak elteltét követően károkozás nélkül eltávolítható legyen. Követelmény ugyanis, hogy a plakátot a szavazást követő harminc napon belül el kell távolítani [Ve. 144. § (7) bekezdés]. A plakát eltávolítására az, aki a plakátot elhelyezte, valamint azon jelölő szervezet és jelölt, akinek érdekében a plakátot elhelyezték, egyetemlegesen kötelezett. Ha e kötelezettségüknek nem tesznek eleget, költségükre az önkormányzat gondoskodik a plakát eltávolításáról. A választási plakátnak a szavazást követő harminc napon belül történő eltávolítására vonatkozó kötelezettség megszegése miatt előterjesztett kérelem elbírálására azonban a választási bizottságnak nincs hatásköre és bírság kiszabására sem jogosult.

Forrás:

Netjogtár

Jogászvilág

Kúria

 

Szerk.: Pató Viktória Lilla

 

Hozzászólások