Ma jár le a jelöltállítási határidő
Ma délután négy órakor lejár az ajánlásgyűjtési és jelöltállítási határidő az áprilisi országgyűlési választásra. Mai cikkünk a választási eljárásról szóló törvény, valamint az annak végrehajtásáról szóló miniszteri rendelet vonatkozó rendelkezéseit mutatja be.
A választáson csak azok indulhatnak jelöltként, akiknek eddig az időpontig sikerült összegyűjteniük 500 érvényes ajánlást az ajánlóíveken, leadták azokat az illetékes választási bizottságnál és a testületek az ajánlások ellenőrzése után a jelöltet hivatalosan nyilvántartásba vették. A hétfő délután négy órai határidőn túl beérkező ajánlásokat és jelentkezéseket a bizottságok már nem fogadhatják el.
Az ajánlásokat a bizottságok mellett működő irodáknak ellenőrizniük kell, erre három napjuk van. Azokat a jelölteket, akik közvetlenül a hétfő délutáni határidő előtt adták le ajánlásaikat, a választási bizottságok legkésőbb a bejelentést követő negyedik napon, azaz pénteken veszik nyilvántartásba.
Azt a szervezetet, amely jelöltet vagy listát kíván állítani, a választás kitűzését követően jelölő szervezetként be kell jelenteni a Nemzeti Választási Bizottságnál.
Jelöltet ajánlani ajánlóíven lehet, melyet a jelölt nyilvántartásba vételére illetékes választási bizottság mellett működő választási irodától igényelheti a választás kitűzését követően. Az ajánlóíven a választási iroda feltünteti a jelöltként indulni szándékozó választópolgár nevét, a jelölő szervezet nevét vagy a független jelölés tényét, a választókerület megjelölését. Közös jelölt esetén az ajánlóíven a közös jelöltet állító valamennyi jelölő szervezet nevét fel kell tüntetni.
A választási iroda az igénylését követően haladéktalanul, de legkorábban a szavazást megelőző negyvennyolcadik napon átadja az igénylő részére az általa igényelt mennyiségű ajánlóívet. A választási iroda valamennyi ajánlóívet sorszámmal, valamint hitelesítő bélyegzőlenyomattal lát el. Ezt követően az a választópolgár ajánlhat jelöltet, aki a választáson a választókerületben választójoggal rendelkezik.
Az ajánlóívre rá kell vezetni az ajánlást adó választópolgár nevét, személyi azonosítóját, magyarországi lakcímét, valamint az anyja nevét. Az ajánlóívet az ajánló választópolgár saját kezűleg aláírja. A jogszabály igen megengedő, egy választópolgár több jelöltet is ajánlhat, azonban értelemszerűen egy választópolgár egy jelöltet csak egy ajánlással támogathat, a további ajánlásai érvénytelenek. Az ajánlás nem vonható vissza. Az ajánlóív leadása előtt az ajánlást gyűjtő személy feltünteti nevét és aláírását mindegyik oldalon. Ajánlás bárhol gyűjthető, kivéve:
- az ajánlást gyűjtő és az ajánló munkahelyén, munkaidőben
- a Magyar Honvédségnél és a központi államigazgatási szerveknél szolgálati viszonyban levő személytől a szolgálati helyén vagy szolgálati feladatának teljesítése közben,
- tömegközlekedési eszközön,
- önkormányzati hivatalokban
- oktatási intézményekben
- egészségügyi szolgáltató helyiségében.
Kitétel, hogy az ajánlásért az ajánlást adó választópolgár részére előnyt adni tilos.
A jelöltet az ajánlóívek átadásával kell bejelenteni a nyilvántartásba vételére illetékes választási bizottságnál. A jelölő szervezet az összes ajánlóívet köteles átadni a választási irodának a jelölt bejelentésére rendelkezésre álló határidőben. E kötelezettség elmulasztása esetén a jelölt nyilvántartásba vételére illetékes választási bizottság hivatalból eljárva bírságot szab ki, melynek összege minden be nem nyújtott ajánlóív után tízezer forint. Nem szabható ki bírság a határidő elteltét követő napon benyújtott, ajánlást nem tartalmazó ajánlóív után.
Ezt követi az ajánlások ellenőrzése, melynek során megvizsgálják a követelmények teljesülését, azonosítani kell az ajánló választópolgárt, meg kell állapítani, hogy rendelkezik-e választójoggal, továbbá meg kell állapítani, hogy az érvényes ajánlások száma eléri-e a jelöltséghez szükséges számot. Az ajánlások ellenőrzését a jelölt bejelentésétől számított három napon belül kell elvégezni. Az ajánlóíveket az illetékes választási iroda a szavazást követő kilencvenedik nap utáni munkanapon megsemmisíti.
Mikor érvényes az ajánlás?
Az ajánlás akkor érvényes, ha az ajánló jogosult volt jelöltet ajánlani a választókerületben, és adatai a központi névjegyzék adataival megegyeznek, illetve ajánlása megfelel a fent említett kritériumoknak.
Listaállítás
Az ajánlóíveken megjelenő 500 érvényes ajánlás esetén a jelölt listára állítható, melyről a választási iroda tájékoztatja a jelölt nyilvántartásba vételére illetékes választási bizottságot. A listán legfeljebb háromszor annyi jelölt állítható, mint a listán megszerezhető mandátumok száma, a jelöltek sorrendjét a jelölő szervezet határozza meg, melyet a lista bejelentése után nem lehet módosítani. Ha valamelyik jelölt a listáról kiesett, helyére a listán soron következő jelölt lép, új jelölt nem jelenthető be. A jelölő szervezet a listát, illetve a listán szereplő jelölt jelölését legkésőbb a lista bejelentésére rendelkezésre álló határidő utolsó napjáig visszavonhatja. A visszavont lista helyett a jelölő szervezet új listát nem állíthat.
A jelölő szervezet, a jelölt és a lista nyilvántartásba vétele
Az illetékes választási bizottság minden, a törvényes feltételeknek megfelelő jelölő szervezetet, jelöltet, illetve listát - legkésőbb a bejelentését követő negyedik napon - nyilvántartásba vesz. A választási iroda a bejelentett szervezet létezését és adatainak hitelességét a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában, a bejelentett jelölt adatait a központi névjegyzékben ellenőrzi.
A bejelentett és a nyilvántartásba vett jelölő szervezetek, jelöltek és listák közhiteles, elektronikus nyilvántartását a Nemzeti Választási Iroda vezeti. A nyilvántartás változásait a nyilvántartásba vevő vagy abból törlő választási bizottság mellett működő választási iroda vezeti át a nyilvántartáson. A jelöltek adatait a központi névjegyzék adatai alapján folyamatosan frissíteni kell. Ha a jelölt elveszíti a választhatóság jogát, ennek tényét a nyilvántartásból való törlése érdekében a választási iroda haladéktalanul jelzi a választási bizottságnak. A jelölő szervezetek adatait a civil szervezetek bírósági nyilvántartásának adatai alapján folyamatosan frissíteni kell. Ha a jelölő szervezetet törlik a civil szervezetek bírósági nyilvántartásából, a Nemzeti Választási Bizottság törli a jelölő szervezetet a jelölő szervezetek nyilvántartásából.
A jelölt és a lista kiesése
A jelölt kiesik:
- ha a szavazás megkezdése előtt a jelölésről írásban lemond,
- a központi névjegyzékből törlésre kerül,
- a választhatóság jogát elveszíti, továbbá
- ha a választási bizottság a jelöltet állító jelölő szervezetet törli.
A Ve. 138. §-a értelmében a lista abban az esetben esik ki, ha:
- a jelölő szervezet a listát visszavonja,
- a szavazás megkezdése előtt a listán szereplő valamennyi jelölt kiesik, továbbá
- ha a választási bizottság a jelöltet állító jelölő szervezetet törli a jelölő szervezetek, jelöltek és listák nyilvántartásából.
A jelöltek bejelentését, illetve a választási bizottságok döntéseit a jelöltek nyilvántartásba vételéről a bizottságok mellett működő választási irodák rögzítik a választási informatikai rendszerben, és az adatok a Nemzeti Választási Iroda (NVI) internetes tájékoztató oldalán, a www.valasztas.hu-n jelennek meg. Mindezek alapján tehát bár a határidő 16 órakor lejár, a www.valasztas.hu oldalon még egy ideig folyamatosan frissülnek a bejelentett, illetve nyilvántartásba vett jelöltek számára vonatkozó adatok. Az NVI internetes tájékoztató oldala, a www.valasztas.hu szerint már több mint 1600 jelöltet jelentettek be, és közel 800-at már nyilvántartásba is vettek.
Forrás:
2013. évi XXXVI. törvény a választási eljárásról
1/2018. (I. 3.) IM rendelet - Nemzeti Választási Iroda (a választási eljárási törvény végrehajtási rendelete)
MTI
www.valasztas.hu
Szerk.: Pató Viktória Lilla